Jangan Terkejut!! Inilah Khasiat Biji Betik Yang Anda Tidak Pernah Tahu

Suka makan buah betik? Saat nemakan buah Betik, umumnya orang bakal segera membuang bijinya, padahal didalamnya mempunyai kandungan manfaat yang luar biasa untuk kesihatan. Tidak banyak yang tahu bila biji betik yang banyak dibuang itu sangat mujarab menghapuskan racun yang terkumpul di usus, lever, serta buah pinggang dan mengawal kandungan cholesterol yang banyak mengancam kesihatan.

Tidak menghairankan, kerana di dalam biji betik terdapat banyak sebatian kimia penting, antara lain: protein, lemak tak tepu, asid oleik, alkaloid, steroid, tanin, minyak atsiri, fenol, saponin, dan ada banyak yang lain. Nah, supaya anda makin memahami pentingnya biji betik, semak khasiatnya di bawah ini:

Mencegah kegagalan buah pinggang

Biji betik mujarab menghapuskan racun tubuh yang boleh memberatkan prestasi buah pinggang. Hal itu pasti dapat mengurangkan risiko terkena penyakit kegagalan buah pinggang.

menyihatkan jantung

Selain mempunyai kandungan antioksidan yang tinggi, Biji betik mempunyai kandungan zat antikolesterol sehingga baik untuk kesihatan jantung.

Mencegah Penyakit sirosis hati


Kandungan nutrisi dalam biji betik mujarab mengeluarkan racun dari liver / hati (detoksifikasi). Penggunaan dengan cara teratur boleh melindungi hati daripada penyakit membahayakan, seperti; sirosis hati.

Mencegah serta menangani rambut beruban

Kandungan senyawa Glucoside carcirindan yang ada dalam dalam biji betik mujarab mencegah tumbuhnya uban serta boleh menghitamkan rambut. Caranya, keringkan biji betik, sangrai serta haluskan. Selepas itu, campurkan dnegan minyak kelapa serta lumurkan pada rambut secara sama rata ketika malam sebelum tidur.

Menyuburkan pencernaan.

Kandungan nutrisi dalam biji betik mampu membunuh parasit yang bersarang dalam pencernaan serta racun dalam usus sehingga pencernaan lebih mudah.

bagaimana caranya memperoleh manfaat dari Biji betik?

Untuk mendapatkan manfaat uar biasa dari biji betik, anda boleh mengambilnya bersama buahnya. Cara yang lain boleh dengan mengisar hingga hancur serta di sajikan sebagai juice atau dapat pula dengan mengeringkannya lalu mengisar serta menyediakannya dengan air panas seperti kopi. untuk rasa lebih sedap, anda boleh menambah madu atau sari kurma.

Mudah-mudahan dengan memahami besarnya manfaat biji betik di atas, anda boleh memanfaatkannya untuk menjaga kesihatan keluarga.

silakan share info yang sangat berguna ini jika anda inginkan pelbagai infomasi berguna menerusi facebook anda sila LIKE page dibawah 

 
Tag : kesihatan


1 Komentar untuk "Jangan Terkejut!! Inilah Khasiat Biji Betik Yang Anda Tidak Pernah Tahu"

Tiada sumber rujukan utk menguatkan hujah khasiat biji betik tsb

Back To Top