Tragedi Ngeri Buat Rakyat Malaysia, Bangladesh 1.5 Juta Dibawa Masuk Manakala Bank Dan Kilang-Kilang Mula Buang Pekerja

Harga Minyak Dunia Terus Jatuh. Syarikat Industri Minyak Mula Buang Kerja, Syarikat Henti Pengambilan dan Tidak Sambung Kontrak!

Tindakan kartel minyak dari OPEC yang masih kekal untuk tidak mengehadkan pengeluaran minyak akan memberikan igauan ngeri kepada kerajaan Malaysia, pemain industri minyak dan syarikat gergasi minyak dunia, tetapi memberikan khabar gembira kepada syarikat yang eksport produk ke luar negara contohnya.

Jikalau anda mengikuti laporan Berita Semasa sebelum ini, melihatkan situasi hari ini tidak mustahil harga minyak dunia akan turun sehingga ke paras USD20 setong seperti ramalan Goldman Sach.

Hari ini harga minyak dunia telah jatuh ke paras US$35 setong, satu angka tidak sama sekali dijangka oleh pakar ekonomi dan pakar minyak sekalipun.

Melihatkan situasi hari ini, kakitangan dan pekerja swasta di syarikat berkaitan dengan minyak tidak senang duduk dan panas punggung.

Berdasarkan makluman dan info yang Berita Semasa terima telah mula pekerja yang bekerja dnegan syarikat yang berkaitan dengan industri minyak kena berhenti kerja, ada yang tidak disambung kontrak, ada yang terima notis 24 jam dan manakala yang memasang impian untuk bekerja di industri minyak akan menghadapi kesukaran dalam suasana tidak menentu sekarang ini.

Schlumburger
TechnipRanhil
-WorleyParson
KLAker Solution
Petrofac – Rnz
Shell
Petronas,
Scomi
dan UMW telah mula hentikan pengambilan baruMurphy oilMMHE tidak sambung pekerja kontrak seramai……

Industri minyak dan gas memang tengah dalam kemelesetan sekarang. Harga minyak turun sangat banyak. Ini disebabkan faktor :

Faktor Minyak Dunia Terus Jatuh?

ada lebihan pengeluaran disebabkan Amerika Syarikat sudah boleh keluarkan minyak sendiri.Persatuan Pengeluar Minyak Sedunia (OPEC) tidak mahu kurangkan pengeluaran untuk stabilkan harga.Jadi, asas kepada ekonomi akan berbalik kepada bekalan dan permintaan.Apabila bekalan berlebihan, permintaan pun menurun. Maka, harga pun menurun.

Apabila harga minyak menjadi lebih murah, jadi tidakk berpatutan kepada syarikat minyak untuk berbelanja lebih untuk cari gali minyak dan mengoperasikan pelantar minyak.Kos untuk cari gali tidak berubah, tetapi keuntungan berkurangan. Untuk mengekalkan keuntungan syarikat, jadi mereka akan buang apa-apa yang berlebihan termasuk buang pekerja. Jadi, pekerja-pekerja yang terlibat dalam pemberhentian kerja di tempat yang kurang bernasib baik pada waktu-waktu seperti ini..

Ramai yang menjangkakan lebih ramai pekerja dalam industri minyak dan gas akan terkesan dengan pemberhentian kerja. Kepada yang masih bekerja, bersyukurlah. Yang baru hilang kerja. Insyaallah ada rezeki di tempat lain. Mungkin Allah akan sediakan yang lebih baik untuk anda. Amin.

P/S : Semoga kalangan yang berada pada gambar di bawah ini, semoga diberikan kekuatan untuk menghadapinya..
Via-BS
____________________________________

DATA-data ekonomi sehingga Jumaat 4/12/15....

1. Technip laid-off 600 . Dpt surat last week.

2. Ranhil-WorleyParson KL retrenched 120 org, Aker Solution dah laid-off 40 orng.

3. Petrofac-Rnz nak retrench 100.

4. Shell decided to lay-off 200 sbb projects to be stopped.

5. PETRONAS, SCOMI, UMW stop hiring.... The list is continuing.

6. Murphy retrenched 80 people.

7. RnZ Petrofac soon.

8. MMHE will discontinue the contracts of 800 employees.

9. PETRONAS is planning to do the same very soon.

10. It is estimated at least 7000 - 8000 people are out of jobs now from Oil and Gas industry. More to come

Kpd yg msh ada kerja, bersyukurlah... Yg baru hilang kerja.. Ada rezeki kat tempat lain... Mungkin Allah sediakan yg lbh baik..
Soalan untuk PM Najib.
Kemana Arah Tuju Rakyat & Pekerja Negara ini?

Makin celaru dan gawat kehidupan di negara ini. Pekerjaan yg ada makin sukar untuk menampung kehidupan pekerja kelas menengah dan bawahan. Desakan kehidupan kesan GST bertambah parah dengan kenaikan pelbagai kos harga barangan asas.

Malah kenaikan tambang pengangkutan awam spt bas,Taxi,LRT,Monorail,Komuter dan ERL menambah kelukaan yg amat dalam dan perit untuk ditanggung oleh rakyat yang hidup kais pagi makan pagi,kais petang makan petang.

Kerajaan pula bawa masuk 1.5juta lagi pekerja Bangladesh dengan pelbagai alasan bagi menghalalkannya.
http://www.sinarharian.com.my/mobile/nasional/1-5j-bangladesh-tak-jejas-peluang-rakyat-tempatan-1.458063

Dalam masa yg sama lebih 400 ribu termasuk lepasan IPTA/IPTS masih menganggur dan sukar mencari pekerjaan.http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/siswazah-antara-400000-individu-belum-bekerja-di-malaysia

Terdahulu syarikat MAS telah buang 6000 pekerja dan dikhabarkan akan melaksanakan exercise kedua pembuangan pekerja akhir Dec ini.

RHB laksanakan VSS dengan buang 1812 staff serta bayar pampasan RM309 juta. Malah kini semua bank2 di Malaysia mula berkira2 mahu kurangkan pekerja dgn menstruktur semula bisneznya http://bradersista.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=912964&mobile=2

Tidak cukup dgn itu Hong leong Bank juga melaksanakan pengurangan pekerja dengan melaksanakan MSS. http://www.themalaysianinsider.com/business/article/hong-leong-bank-hong-leong-islamic-bank-offer-employees-mss

Kilang2 di Utara Msia juga telah mula tutup kedai dan dimulakan dgn kilang Motorola Penang yg berpindah ke China http://www.thestar.com.my/business/business-news/2015/10/23/us-firm-closing-down-plants-in-penang/?style=biz.Selain itu beberapa kilang SME di Kulim turut terjejas dgn keadaan ekonomi & kejatuhan RM.

Kilang blaupunkt Penang juga dalam proses penutupan http://www.nst.com.my/news/2015/10/blaupunkt-winding-penang-operations?m=1.

Malah 255 pekerja Naza automotive manufacturing antara kelompok pekerja industri permotoran yg telah awal2 dibuang kerja.
http://www.sinarharian.com.my/mobile/nasional/255-pekerja-naza-diberhentikan-1.438237

Proton & Perodua juga kini bergelut dengan keadaan pasaran kereta yang lemah. Dasar liberalisasi TPPA dijangka akan membuka industri permotoran kepada pengusaha asing dari syarikat2 besar dalam industri ini. Ini bakal mengancam kehidupan pekerja tempatan bila syarikat2 besar dengan keupayaan dan teknologi besar mampu 'menelan' industri pemotoran tempatan.

Syrikat gergasi oil & gas spt Shell juga telah mengumumkan pengurangan 1300 pekerja sebagai langkah penyusunan semula struktur bisneznya

http://www.thestar.com.my/business/business-news/2015/09/30/shell-malaysia-to-cut-1300-upstream-jobs-over-two-years/?style=biz

Wahai DS Najib, kami selaku rakyat & pekerja merasakan ada asas untuk merasa gusar & bimbang atas semua situasi ini. Kita bena negara ini atas titik peluh pekerja negara dari golongan petani,nelayan,pekerja sektor awam & swasta yang sering DS sebut sebagai modal insan & tiang negara. Namun modal kami untuk terus hidup dengan sejahtera dibumi bertuah & kaya bernama Malaysia ini telah mula pudar.

Kedaulatan negara kini bukan lagi satu lagu yang mampu kami nyanyikan melodinya seperti senikata lagu 'anak kecil main api'. Kami ragu-ragu dan hilang keyakinan untuk terus bergantung harapan dengan kerajaan yang ada sebab saban minggu kami terus ditimpakan dengan himpitan kos kehidupan. Entah apa lagi yang akan ditimpakan kepada kami dan anak cucu kami ttp yang jelas dan nyata ialah DS dan kerajaan yang ada bukanlah lagi tempat untuk kami bergantung harap bagi menjalani kehidupan mendatang.

Wassalam dan teruslah bersidang dalam PAU2015 dan teruslah menyanyikan lagu 'Warisan' & 'Anak Kecil Main Api' kerana lagu itu sememangnya mainan sandiwara semua yg ada di PWTC ketika ini.
Via-
Dwen Arie

dapatkan info terkini dan terbaru menerusi facebook anda LIKE page dibawah untuk menerima pelbagai update terkini



Tag : semasa


0 Komentar untuk "Tragedi Ngeri Buat Rakyat Malaysia, Bangladesh 1.5 Juta Dibawa Masuk Manakala Bank Dan Kilang-Kilang Mula Buang Pekerja "

Back To Top