9 Kesan Buruk Memakai Bra Ketika Tidur Yang Ramai Wanita Tidak Tahu

Memakai bra semasa tidur adalah permasalahan biasa yang masih jadi perdebatan di kumpulan wanita. Menurut para pakar, memakai bra semasa tidur tak menjadi permasalahan, bila anda bijak dalam pilih bra yang selesa.

Namun masalahnya, kebanyakan wanita tak tahu standard bra yang selesa dan sihat untuk dipakai waktu tidur. Bra yang anda gunakan tak boleh terlampau ketat dan keras. Pilihan yang salah boleh memberi kesan buruk untuk kesihatan anda.

Bila anda menggunakan bra ketat dengan dawai waktu tidur, dipetik dari Boldsky, sebahagian kesan kesihatan yang paling biasa yang bakal anda hadapi bila menggunakan bra ketika tidur.

1. Mengurangkan peredaran darah.

Menggunakan bra masa tidur boleh menghalang peredaran darah. Hal seperti ini berlaku, bila anda memakai bra ketat dan menggunakan dawai. Alangkah lebih baik apabila anda pilih bra sukan, yang bakal membuat anda lebih selesa.

2. Pigmentasi.

Pemakaian bra secara terus-menerus bakal mengakibatkan pigmentasi di bahagian yang diserang ketatnya bra. Untuk mengelakkan kesan buruk ini, manfaatkanlah bra yang lembut dan longgar.

3. Tidur terganggu.

Tidur yang berkualiti berhubungan rapat dengan tahap keselesaan anda ditempat tidur. Bila anda memakai bra ketat, anda tidak akan merasa nyaman, dan tentu akan mengganggu tidur anda.

4. kegatalan kulit.

Bra ketat bakal mengakibatkan kegatalan kulit. Semasa tidur, manfaatkanlah bra tanpa dawai, atau tambah baik, tak menggunakan bra sama sekali.

5. Gelisah.


Selain boleh mengakibatkan kegatalan, menggunakan bra masa tidur akan membuatkan anda gelisah. Ini bakal mengakibatkan ketidakselesaan sepanjang anda tidur, yang bakal merubah kesihatan anda keseluruhannya.



6. Edema.

Pemakaian bra ketat secara teratur, boleh mengakibatkan penyumbatan limfa. Hal seperti ini termasuk edema atau pengumpulan cecair di payudara. Ini adalah satu diantara kesan kesihatan yang serius bila menggunakan bra masa tidur.

7. Berpeluh.

Di musim panas seperti saat ini, menggunakan bra masa tidur bakal membuatkan anda lebih kerap berpeluh. Pastikan bra kapas yang diperbuat berbahan sintetik seperti polyester atau linen.

8. Kanser.

Menggunakan bra masa tidur mengakibatkan kanser, sesungguhnya masih tetap jadi perbincangan. Namun, terdapat banyak kajian yang menentang kemungkinan berkembangnya kanser payudar'a saat menggunakan bra ketat pada malam hari.

9. Tonjolan non-kanser.

Kista dan unjuran non-kanser boleh dibentuk di setiap bahagian badan anda. Dr John MCDOUGALL menuturkan dalam "The McDougall Program for a Healthy Heart" bahawa, bra ketat boleh menyebabkan keradangan yang boleh menyebabkan lebam.

Nak Lagi berita menarik seperti ini menerusi Facebook Anda ? LIKE page dibawah

Tag : kesihatan


0 Komentar untuk "9 Kesan Buruk Memakai Bra Ketika Tidur Yang Ramai Wanita Tidak Tahu "

Back To Top