WAJIB BACA!! Pakar Saintis Dedahkan Hisap Rokok Selepas Makan Bahaya 10 Kali Ganda

Hampir semua perokok akan mengatakan waktu yang paling sesuai untuk menyalakan sebatang rokok adalah selepas makan. Asap rokok akan berkepul lebih banyak dan terasa lebih sesuai jika dibakar ketika perut kenyang sambil duduk-duduk santai di kawasan rumah.

Pada dasarnya semua orang sepakat bahawa merokok tidak baik bagi kesihatan tapi apa yang doktor dan pakar saintis memberi amaran secara khusus- secara terperinci adalah bahaya merokok selepas makan, dan melalui artikel gudangsehat.net kali ini kita akan membincangkannya secara terperinci.

Lanre alege, seorang ahli farmasi berbangsa Nigeria dari Universiti Ilorin Teaching Hospital menyampaikan bahawa satu batang rokok yang dihisap sesudah makan sama bahayanya dengan merokok 10 batang sekaligus di waktu normal.


Merokok selepas makan 10 kali ganda bahayanya, waspadalah Menurut Alergi, ketika makan dan selepas berlaku kenaikan aliran darah dalam jumlah besar pada pembuluh terutama di saluran pencernaan. Jika anda merokok selepas makan maka zat berbahaya dalam rokok ikut diserap secara sempurna dan dalam jumlah yang banyak di dalam aliran darah tersebut.

Hal ini tentu saja meningkatkan faktor risiko berkali-kali ganda. Organ-organ dalam badan seperti hati, buah pinggang, jantung, paru-paru sampai otak akan mengalami kerosakan yang jauh lebih cepat daripada keupayaan untuk menjana semula sel-sel tubuh.


"Sistem pencernaan bekerja maksimum ketika kita sedang makan. Jika kita merokok selepas makan maka oksigen dalam darah akan berikatan dengan nikotin dan mengalir lebih cepat di dalam tubuh sehingga mudah diserap oleh organ tubuh yang lain," kata alege.

Para saintis memberi amaran bahawa merokok selepas makan secara berterusan akan meningkatkan risiko kanser usus dan kanser paru-paru. Jika memang tidak boleh menahan keinginan merokok, demi kesihatan anda cubalah untuk merokok paling tidak sekurang-kurangnya 20 minit selepas makan.

Merokok berbahaya bagi kesihatan tapi merokok selepas makan jauh lebih berbahaya. Sila share maklumat penting ini kepada rakan anda yang perokok.
Tag : kesihatan


0 Komentar untuk "WAJIB BACA!! Pakar Saintis Dedahkan Hisap Rokok Selepas Makan Bahaya 10 Kali Ganda "

Back To Top