isu zakat selangor dan wilayah tak mengagihkan duit zakat dengan betul pada asnaf menjadi viral






ZAKAT

TAK perlulah nak sindir-sindir sangat bab zakat ni...tak perlulah nak reka benda-benda macam ni...zakat fitrah ni wajib dan pihak yang mengumpul tu tahulah macam mana nak mengagihkannya...zakat ni tujuannya untuk MEMBANTU keperluan asas, bukan lahirkan JUTAWAN for God sake!
Dipenghujungnya, si penerimanya kenalah berusaha sehingga berjaya sebab fitrah manusia ni bagi banyak mana pun tak akan cukup punya derrrr....
Rasulullah SAW dah sebut dah dari dulu lagi;

لَوْ كَانَ لاِبْنِ آدَمَ وَادِيَانِ مِنْ مَالٍ لاَبْتَغَى ثَالِثًا ، وَلاَ يَمْلأُ جَوْفَ ابْنِ آدَمَ إِلاَّ التُّرَابُ ، وَيَتُوبُ اللَّهُ عَلَى مَنْ تَابَ
“Seandainya manusia diberi dua lembah berisi harta, tentu ia masih menginginkan lembah yang ketiga. Yang bisa memenuhi dalam perut manusia hanyalah tanah. Allah tentu akan menerima taubat bagi siapa saja yang ingin bertaubat.” (HR. Bukhari )

Aku bagi contoh Lembaga Zakat Selangor, untuk Ramadan dan Aidilfitri saja diaorang dah agih kepada 36,000 keluarga asnaf yang fakir miskin...ada yang dapat RM500, ada yang dapat RM1,000. Untuk itu saja Lembaga Zakat Selangor dah agih RM27.3 juta!


Satu lagi contoh, tahun lepas RM8.2 juta zakat fitrah dikutip daripada sejuta umat Islam di Wilayah Persekutuan. Dan pada bulan puasa sahaja MAIWP dah agih lebih RM12 juta kepada lebih 30 ribu asnaf bagi Bantuan Aidilfitri.
Cubalah positifkan sikit minda tu...13 jam berpuasa tahan lapor dahaga sia-sia je kalau dalam kepala otak 24 jam dok fikir buruk pasal orang, hisk!
Tag : semasa


0 Komentar untuk "isu zakat selangor dan wilayah tak mengagihkan duit zakat dengan betul pada asnaf menjadi viral"

Back To Top