Pengorbanan Ustaz Amin Membela dan Menguruskan Jenazah Pesakit HIV Dan AIDS Yang Patut Anda Viralkan

Beberapa hari lalu aku ada menulis mengenai Ustaz Muhammad Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin yg gigih memindahkan pesakit-pesakit Islam dari rumah perlindungan kendalian mubaligh Kristian.


Tak cukup dengan itu, beliau berusaha sehabis kudrat mengumpul dana bagi membina rumah perlindungan yang serupa khusus untuk para pesakit ini menghabiskan sisa-sisa hidup mereka dengan ajaran dan bimbingan agama.

Tahukah anda, di saat pesakit2 seperti ini dibiarkan melarat dan tidak dipedulikan walaupun oleh keluarga sendiri, Ustaz Amin dan rakan-rakannya di DarulUkhuwah 'mengutip' mereka, menjaga, memberi makanan dan ubatan malah hingga ke liang lahad!

Bukan sedikit mereka yang skeptikal dan mencemuh Ustaz Amin, namun beliau sabar dan ia tidak sedikit pun membuatkan beliau berhenti dr melakukan ibadah suruhan Allah ini.


Walaupun zahirnya pesakit HIV/AIDS kotor, berkudis, luka di sana sini, namun Ustaz Amin tetap memuliakan mereka seperti manusia lain dan bukan seperti binatang seperti mana segelintir daripada kita.


Lihat saja gambar-gambar ini, ia mengenai seorang pesakit HIV/AIDS yang meningggal dunia tanpa keluarga dan rakan-rakan di sisi. Namun lihatlah bagaimana Ustaz Amin dan rakan-rakan menguruskan jenazahnya dari mula hingga akhir. Walaupun cuma dua tiga orang di tanah perkuburan, beliau gigih menyempurnakan jenazah tersebut dan siap talkinkan arwah.


Bukan seorang, malah dah berpuluh jenazah penagih dadah, kutu rayau dan gelandangan penghidap penyakit HIV/AIDS yg beliau dan rakan-rakannya telah uruskan dengan baik dan sempurna.

Tak ramai yang tahu kisah ini. Ustaz Amin lakukannya semuanya secara PERCUMA - tanpa mengharap balasan atau limpahan liputan media. Sesungguhnya bagi aku, orang seperti beliaulah 'UNSUNG HEROES' dalam masyarakat yg perlu kita angkat.


Hanya Allah saja dpt membalas budi baik beliau dan warga DarulUkhuwah. Moga syurgalah hendaknya mereka kelak InshaAllah...
.

SAK: Bersyukur mengenali Ust Amin secara personally dan pernah berganding bahu bersama-samanya.





credit to: Syahril A. Kadir
Tag : kisah


0 Komentar untuk "Pengorbanan Ustaz Amin Membela dan Menguruskan Jenazah Pesakit HIV Dan AIDS Yang Patut Anda Viralkan"

Back To Top