Kesan Buruk Pada Kesihatan Cairkan Daging Beku Yang Dikeluarkan Dari Peti Ais Dengan Menggunakan Air

Salah satu cara mengawet daging pasti anda memasukkannya ke dalam penyejuk beku. Apabila anda ingin memasak anda akan mencairkan daging yang sudah beku ke dalam air. tahukah anda?, cara yang seperti ini sangat salah!

"Dengan meletakkan di dalam air maka titik cair pada daging tidak akan berfungsi dengan maksimum, apalagi nutrisi serta kandungan nutrien yang ada di dalam daging akan hilang, terlebih larutannya akan masuk ke dalam air," menurut Readerdigest.

Disebabkan oleh perbezaan suhu antara suhu sejuk dengan suhu di dalam air inilah yang akan mempercepatkan kandungan nutrien dan nutrisi yang terdapat dalam daging boleh hilang.

Perkara yang perlu anda lakukan iaitu dengan cara menyimpan daging beku tersebut ke dalam tempat tunggu sehingga kandungan ais batu yang ada di daging mencair dengan sendirinya. Kerana keadaan yang hangat akan mempercepatkan proses lebur ais yang ada di daging.

Selepas kandungan ais tersebut cair dengan sempurna, kemudian anda boleh mencuci daging dengan air kerana air boleh membuat sel-sel yang ada di dalam daging akan menyatu kembali. Dan daging siap untuk dimasak pelbagai jenis makanan.
Tag : kesihatan


2 Komentar untuk "Kesan Buruk Pada Kesihatan Cairkan Daging Beku Yang Dikeluarkan Dari Peti Ais Dengan Menggunakan Air"

so what? bukanya daging tu jadi beracun ke apa ke

Maksudnya daging tuh makan setakat kenyang je. kurang nutrisi. mcm mkn pasir. bazir duit paham tak encik

Back To Top