Kakak Saya Doktor Tapi Memang Dasar Pemalas - Luahan Adik Perempuan Doktor Pemalas

assalamualaikum admin.. tlg hide nama saya n pic profile.. saya tak berkahwin pon lg nk cerita hal rumah tangga.. tp saya nak luahkan ketidakpuasan hati saya..

masalah 1:
saya geram la dengan akak sulung saya, saya taw la die graduan doktor.. tapi takkan la kerja rumah sikit pon tak boleh buat.. dia abis belajar dari bulan 10 tahun lepas lagi, sejak dr tu die duduk rumah, tp takde pon buat kerja rumah.. bangun tidur kul 12 ke atas, dh bangun bukan reti nak turun, tunggu mak balik kerja baru die turun.. saya la kena buat semua kerja rumah, masak ,kemas dapur, basuh baju, jemur baju, semua saya buat.. Mak saya tak pernah pulak nak marah die tak buat kerja..

sebelum ni lepas saya abis spm duduk rumah bangun lambat selalu kena marah, lepas spm ade la 5bulan saya duduk rumah sebelum masuk tingkatan6.. sepanjang duduk rumah kena marah klau tak buat kerja.. Akak sy ni tak pernah kena marah.. pernah jugak abis tingkatan 6 saya kerja Cc, dekat je ngn rumah, kire nye saya bangun lambat la, bangun siap2 trus g kerja..

time tu cuti sabtu ahad mak ada la kat umah, saya turun je nk g keje mak marah ckp sy pentingkan kerja dr umah, padahal sebelum saya kerja tu,kerja umah semua beres.. saya sedih sgt masa tu.. abis STPM, mohon UPU tak dpt so sy amik keputusan sy taknk sambung belajar, sbb sy tknk masuk U swasta sy taw kos nye mahal,sy tknk trbeban hutang ptptn.. so bulan 10 2014 sy pernah la kerja jauh sbgai guru tadika sampai bulan 4 2015... sepanjang saya ade jauh tu mesti mak tanya saya tk balik ke ape.

saya tahu mak mmg mengharapkan anak die yg ni buat segala kerja rumah, apa2 pesanan mesti mssge sy suruh masak itu ini.. takpernah suruh kakak saya.. saya tak kisah kalau saya seorang je anak perempuan dlm kluarga ni.. tp mak saya ada dua org lg anak perempuan , kakak n adik bongsu (16tahun), tp dua2 takleh harapšŸ˜­.. Saya ngan kakak saya ade konflik dah tak bertegur lama sejak saya tingkatan 3 lg (2009), bergaduh mende kecik je pon.. masing2 ego taknak mengalah..

persoalan nya:
macam mana saya nk berbaik semula ngan akak saya, sedangkan dah lama sangat tak bertegur almost 7tahun dah...

2. sampai bila mak nk mengharapkan saya je buat segala ape dlm rumah ni.. saya ada keinginan jugak nak berkahwin (dah ada calon) n calon tgh mencari duit utk berkahwin.. tetapi saya takut nak menyatakan hasrat saya utk berkahwin ni kepada mak saya.. ayah saya ok je, dia tahu n dah kenal calon saya..

tp mendiamkan diri tak bgtahu mak saya n maybe ayah saya nk saya sendiri berterus terang ngn mak saya.. saya takut mak tak bg keizinan utk sy berkahwin.. sbb kakak saya pon takde pilihan hati lg, dan sy pernah terbaca wassap mak dgn kakak sepupu dieorg nk cari jodoh utk kakak saya..

saya ceritakan hal ni kat calon saya, dia seolah tak puas hati sbb dia ckp mak saya tak nmpak ke anak yg mana patot dikahwin kan dulu, yela calon sy pon tahu perangai akak saya yg "pemalas" tu..saya dengan calon pon dh lama berkawan(7tahun).. dia pon nk suruh sy bgtau tentang dia dulu baru dia nk jmpe mak sy.. tlg sya mcm mna cara nk bgtau mak saya..

*** maaf kalau ayat putar belit takpaham, saya takpandai susun ayat
Tag : kisah


0 Komentar untuk "Kakak Saya Doktor Tapi Memang Dasar Pemalas - Luahan Adik Perempuan Doktor Pemalas "

Back To Top