Tolong Viralkan.. Pad Wanita Yang Anda Pakai Mengandungi bahan Beracun Yang Menyebabkan Kanser

datang bulan .. penyelidikan terbaru dari Yayasan Agensi Customer Indonesia (YLKI) mendedahkan bahawa ada sembilan jenama tuala wanita di Indonesia yang mengandungi zat berisiko, salah satunya klorin.

"Ada sembilan tanda pembalut serta tujuh pantyliner yang mengandungi klorin yang bersifat racun," kata penyelidik dari YLKI, Arum Dinta, dalam jumpa pers di Jakarta, Selasa Menurut Arum, YLKI mula meneroka masalah ini sejak menerima banyak laporan masalah kulit dari pelanggan sesudah memakai pembalut tertentu.

"Klorin memang tak dapat dilihat secara kasat mata, jadi kami lakukan penyelidikan uji makmal dengan cara spektrofotometri," kata Arum.

Dari hasil kajian itu, didapati bahawa tuala wanita yang mengandung klorin paling banyak iaitu jenama CHARM dengan 54, 73 ppm. Menyusul di belakang CHARM, Nina Anion diami kedudukan ke-2 dengan kandungan klorin sejumlah 39, 2 ppm.



Jenama My Lady ada di kedudukan ketiga dengan kandungan klorin 24, 4 ppm serta menyusul di bawahnya VClass Ultra dengan 17, 74 ppm. Sementara itu, Kotex, Hers Protex,

Laurier, Softex, serta softness juga masuk dalam senarai dengan kandungan klorin 6-8 ppm.
Terkecuali pembalut, kandungan klorin juga diketemukan pada tujuh jenama pantyliner, yakni V Class, Pure Style, My Lady, Kotex Fresh Liners, Softness Panty Shields, CareFree Superdry, Laurier Active Fit.

Arum menceritakan bahawa klorin sangat berisiko untuk kesihatan pembiakan. Terkecuali keputihan, gatal-gatal, serta iritasi, klorin juga boleh mengakibatkan kanser.

Mengamini kenyataan Arum, Ketua Pengurus Harian YLKI, Tulus Kekal, berkata, "Klorin itu ada dalam dioksin yang bersifat karsinogenik. Menurut WHO, ada 52 juta berisiko diserang kanser serviks, salah satunya dicetuskan oleh zat-zat dalam pad. "

Bahayanya, sekitar 52% pengeluar tak menyenaraikan komposisi bahan tuala wanita serta pantyliner pada pembungkusan.


"Masalah itu menyalahi Pasal 4 Undang-Undang Perlindungan Customer No. 8 Th. 1999, yang diisi hak yang mendasar untuk pelanggan iaitu hak atas keamanan product, hak atas maklumat, hak untuk memilih, hak didengar pendapat serta keraguannya itu, hak atas advokasi, pembinaan pendidikan, dan hak untuk mendapatkan ganti rugi, "kata Arum.

Kerajaan sebenarnya menyiarkan bahawa klorin iaitu zat berisiko lewat Terma Menteri Kesihatan Republik Indonesia Nombor 472 / Menkes / Per / V / 1996. Walaupun begitu, menurut Arum, tak ada peraturan yang melarang ada kandungan klorin dalam tuala wanita.

Arum juga mendorong kerajaan untuk segera keluarkan peraturan larangan itu. "Merujuk pada FDA (Badan Pengawas Obat dan Makanan Amerika Syarikat), seharusnya ada ketentuan tuala wanita mesti bebas klorin," kata Arum.
Tag : kesihatan


0 Komentar untuk "Tolong Viralkan.. Pad Wanita Yang Anda Pakai Mengandungi bahan Beracun Yang Menyebabkan Kanser"

Back To Top